Nyawa Ke Nyaman?

Di sebuah desa di Bandung, Indonesia tinggal seorang janda kaya yang tidak mempunyai anak. Penampilannya memang mengairahkan setiap lelaki yang melihatnya.Di desa itu, tinggal seorang pemuda yang kerjanya adalah merompak dan satu hari timbul niat merompak rumah janda kaya tu.

Satu malam perompak itu, berjaya masuk ke dalam rumah janda itu melalui bumbung yang terletak betul-betul di atas bilik tidur janda itu. Kebetulan janda itu sedang tidur.

Timbul niat lain dalam hati perompak itu. Kemudian dengan perlahan, dia menyelinap ke tempat tidur si janda. Si janda terkejut kerana terasa ada benda sedang menjalar di tubuhnya. Si janda cuba menjerit tetapi perompak itu terus mencabut parangnya dan mengancam si janda " Jangan menjerit kalo mau selamat, nah sekarang pilih NYAWA atau NYAMAN?" ancam si perompak dalam bahasa Indonesia.

Setelah digertak, si janda ketakutan dan dengan nada yang lemas menjawab " NYAMAN aje mas".

Setelah selesai...si perompak terfikir untuk pulang kerana merasa puas. Niat untuk merompak sudah dilupakan. Tapi ketika memakai pakaian, parangnya tertinggal dan si janda terus mengambil dan mengacunya kepada si perompak. "Mau ke mana kamu, sih?" ,tanya si janda.

"Pulang" jawab si perompak ketakutan dan cemas. Si janda membentak " Mau PULANG ke ULANG?"

:)